نقدها


روزنامه شرق 13938/8/22 کوروش جدایی : شهرام مکری از ساخت فیلم کوتاه به سینمای حرفه‌ای راه پیدا کرده است. این، تفاوت اصلی این فیلمساز با بسیاری از سینماگران دوران ماست؛حال و هوا و فضاسازی فیلم از ابتدا با نوعی رمزگونگی وهم‌آلود، بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از همان...
روزنامه اعتماد 1393/8/17  مرتضي اسماعيل دوست قبل از مشاهده فيلم ماهي و گربه براساس دانسته هاي اطلاعاتي، تصور مي شود كه داستاني تصويري از رستوراني سرراهي در شمال است كه به دنبال قتل انسان ها، از گوشت آنها استفاده مي كند. در ابتداي فيلم هم به ظاهر با گروهي جوان...
روزنامه فرهیختگان شنبه 93/7/29     مازیار فکری ارشاد: «ماهی و گربه» یک تجربه منحصربه‌فرد و دستاوردی مهم برای سینمای رخوت‌زده ایران به شمار می‌رود. شهرام مکری در دومین تجربه فیلمسازی بلند خود با بهره‌گیری از فرمی مهندسی‌شده و ساختاری دقیق با محاسبات ریاضی، فیلمی ساخته که می‌تواند مسیر تازه‌ای در...
روزنامه اعتماد 93/7/30   محمدياسر موسي پور:ماهي و گربه فيلمي است كه بيش از آنكه در مقام روايت كردن باشد، فرصتي براي انديشيدن درباره روايت است. به همين دليل شايد بهتر باشد نقدهايي مثل «سر و ته داشتن يا نداشتن داستان» يا اينكه «قصه چه بود»، را موقتا هم كه...
روزنامه اعتماد 93/8/10   سعيد احمدي پويا:صداي خش خش قدم ها روي برگ هاي ريخته روي زمين و صداي تيز كردن چاقو، خبر از حضور شكارچي اي مي دهد كه در كمين شكار است و آهسته آهسته به شكارش نزديك مي شود. گربه يي كه منتظر حركتي است تا ماهي...
مجله 24 مجید اسلامی از قبل همه می‌دانیم که فیلم مکری قطع ندارد. ولی مسئله فقط فیلم‌برداری بدون قطع نیست. این هم البته هست، که چه‌طور ریتم کنترل شده، بازیگرها دیالوگ‌هاشان را در دقیقه‌ی nام چگونه این‌طور بی‌شتاب گفته‌اند، حرکات‌شان را چه‌طور کنترل کرده‌اند. یک نگاه اشتباه، یک بی‌حواسی می‌توانسته کل...
1392/12/10 این متنی‌ست که فیلیپ فالاردو کارگردان فیلم «موسیو لازار» روی فیسبوک‌اش گذاشته. ترجمه‌ی فارسی‌اش می‌شود این: نتیجه‌ی حضورم در هیئت داوران جشنواره استانبول! جایزه‌ را دادیم به «ماهی و گربه»ی شهرام مکری، یک فیلم دو ساعت و پانزده دقیقه‌ای بدون قطع که اعجاز فرمی‌اش در خدمت فیلم‌نامه‌ای‌ست بدیع، بازیگوش...
  دیشب بالاخره آن اتفاق خجسته افتاد. بعد از دو ساعت و ده دقیقه زل زدن به تصویر و هی هیجان خود را قورت دادن، لحظات پایانی «ماهی و گربه» دیگر اختیار اشک‌هایم دست خودم نبود. فیلم همان چیزی است که هر فیلم دیگری باید تلاش کند باشد؛ ترکیبی از...
  تصویری که این‌‌جا گذاشتم از فیلم ماهی و گربه‌ی شهرام مکری نیست. لحظه‌ای است از فیلمی که با تمام شدن فیلم شهرام در ذهنم روشن شد. در "گردشی در ییلاق" رنوار تا لحظه‌ای پیش از این دو دوست در می‌خانه نشسته‌اند و با جهان خود خوش‌اند. آن پنجره بسته...
  «ماهی و گربه» بهترین فیلم ایرانی‌ست که در این چند سال اخیر دیدم و شاید هم جایگاه شاخصی در تاریخ سینمای ایران داشته باشد، چه به لحاظ تکنیکی و چه زیبایی‌شناسی. واقعا متاسفم که در برج میلاد ـ میان این همه فیلم به‌دردنخور ـ امکان نمایش‌اش در سالن اصلی...
  امیدوارم در یک مطلب مفصل بتوان بدان پرداخت.تجربه ای بسیار جذاب و موثر، و در خور ستایش.فیلم ؛ نه ربطی به اکسپرسیونیسم دارد و نه نشانه ای از امپرسیونیسم در آن هست.ایده ی "برداشت بلند" از کشتی روسیِ سوخوروف می آید،قطعه ی پایانی و حضور گروه موسیقی ،امیرکوستوریتسا را...
JoomShaper